Infographics: mega snel en effectief je communicatiedoelen behalen

  • ,

    Infographics zijn hot! En dat is niet voor niks. Ze passen in de snelle en digitale wereld waarin wij nu leven. Goede infographics zijn helder, visueel aantrekkelijk en effectief. Een geweldig middel om je verhaal te vertellen en om te delen.

    Infographics laten informatie op een simpele en aantrekkelijke manier zien. Het zijn beelden (illustraties, iconen of foto’s) in combinatie met tekst. Zo vertel je effectief je verhaal. Denk aan een kleurrijke poster die je in één oogopslag uitlegt hoe je moet recyclen, of een grafiek die de groei van je bedrijf laat zien. Dit is een infographic jaarverslag die ik maakte voor de gemeente Opsterland:

    Jaarverslag Raad - Gemeente Opsterland

    Complexe, en soms ook ‘saaie’ informatie, kun je op een leuke manier presenteren in een infographic. Een paar voorbeelden:

    • Stappen of processen
    • Vergelijkingen
    • Cijfers en hoeveelheden
    • Tijdlijnen
    • Structuren of classificaties
    • Kaarten
    • Diagrammen
    • Statistieken en feiten

    De laatste jaren gaat alles enorm snel. We appen en chatten erop los, swipen tiktok filmpjes, kijken ‘even’ een filmpje op Netflix en betalen met onze smartwatch. Een mooi voorbeeld vind ik Disneyfilms. Laatst deed ik een poging om Bambi te kijken met de kinderen. De intro bestaat uit credits en muziek en duurt welgeteld 7 minuten (!!). Uiteraard zijn we afgehaakt. En hoe ga jij nu om met trage technologie? Lange wachtrijen in de supermarkt? En wat dacht je van reclame-onderbrekingen?


    Infographics zijn mede daarom een perfect middel om informatie snel en effectief te delen met je doelgroep. Je kunt ervoor kiezen om de kern van je verhaal in de infographic te zetten. Zo krijgt de lezer/kijker een soort samenvatting te zien van je verhaal. Presenteren met infographics kan ook. Dan kan je direct meer uitleg geven. Het zijn beide manieren om snel en effectief te communiceren.

    Grote kans dat jij een beelddenker bent. 65% van de bevolking is visueel ingesteld en onthoudt beelden beter. Dit betekent dat ze informatie beter begrijpen en onthouden wanneer het wordt gepresenteerd in de vorm van afbeeldingen, grafieken, diagrammen en andere visuele elementen. Voeg er tekst aan toe en je schiet raak: je bereikt vrijwel iedereen.

    Infographic: De effecten van koffie op je lichaam

    Ik ga helemaal ‘aan’ op graphics die perfect zijn opgemaakt in huisstijl. Los van de informatie die je deelt hebben infographics nog een ander effect: branding. Er zijn een aantal manieren waarop je infographics kunt inzetten om je merk te versterken:

    • Visuele identiteit
      Ontwerp je infographic in lijn met de visuele identiteit van je merk, inclusief kleurenschema’s, lettertypen en grafische elementen. Dit zorgt voor consistentie, eenheid en herkenbaarheid in al je communicatie-uitingen. Deel dit vervolgens op je website, social media en in bijvoorbeeld nieuwsbrieven.

    • Storytelling
      Vertel je merkverhaal op een boeiende en meeslepende manier. Door visuele elementen te gebruiken en pakkende teksten te schrijven, kun je de waarden van je merk op een krachtige manier overbrengen.

    • Makkelijk en handig om te delen
      Een heel groot voordeel van infographics: je kunt het makkelijk delen. Stuur het mee in een mailtje, via Whatsapp, op social media, je website, in nieuwsbrieven en presentaties. Easy peasy!

    Wil je hulp bij het maken van een geweldige infographic? Als je op zoek bent naar een creatieve manier om je verhaal te vertellen, dan is een infographic de perfecte oplossing. Met mijn passie voor visuele communicatie en schrijfskills help ik je graag. Laten we samen iets moois creëren!


Contact

E-mail: contact@metlynna.nl
Whatsapp: 0641891936